عن العبد لله 01




قالك إكتب حاجة إنت أسلوبك كويس  .. قروا الكلمتين اللى كتبتهم بوصف بيهم اللى حسيت بيه لما نزلت مصر بع 5 سنين إفتكروني بعرف أكتب، الموضوع ببساطة إنى كنت كاتب مشاعر صادقة جدا لإن أهلى فعلا كانوا واحشني.

فخلينا متفقين على حاجة ، محدش قالك إدخل إقرا ، إنت اللى إتسحبت وروحت دوست على اللينك ترجع بقى تقول ده أى كلام أنا حذرتك ، أنا صلا مش عارف هكتب عن إيه فهسيب إيدي تكتب اللى ييجي على بالى ما بين حاجات حصلت قبل ما أسافر وبين سفري واول ما وصلت ، ومشوار الـ5 سنين الطويل هنا .

حصلت حاجات كتير قوي مش عارف هفتكرها كلها ولا لأ الذاكرة على قدها ده غير إن مفيش موهبة كتابة أصلا فتخيل الوضع العظيم اللى أنا فيه J أقولك فيه فوق ( X ) دوس عليها وأخرج  ويا دار ما دخلك شر .. وقشطة قوي السطرين اللى قريتهم .

طبعا فيه حاجات خاصة قوي مش هينفع أكتبها وحاجات ممكن ماتعجبش ( المودام ) وأنام ع الكنبة بسببها ، مكن نبقي نشيش مع بعض وأحكيهالك فى أي وقت .


لو عينيك جابوك ع السطر ده يبقى قررت/ى تكمل  تعالالي بقي .
طول عمري عيل رخم بتاع خناق ومشاكل ثورجي كده من صغري ومش عاجبني حد ولا حاجة ، كان عندي 10 سنين وكان معايا ولد شغال على عربية رمسيس مع أبوه ، كنت معجب بالموضوع جدا بييجي معاه 20 جنيه المدرسة يخرب بيته ، لأ أنا لازم أشتغل بقي طبعا أبويا الراجل الموظف على درجة مدير عام بيسمع إبنه وهو بيقوله "بابا .. أنا عايز أشتغل على ميكروباص"  بس !! مش لازم أقول اللى حصل لإنه أكيد متوقع وبعدين أبويا ما بيضربش عادي كده زي كل الأبهات لأ سيادتك دي بيضرب بالدماغ بالبونية ( يرفع بالنُص ) كده يعني .

المهم بعد ما خفيت كلمني وقاللى فعلا عايز تشتغل ؟ قولتله أه راح موديني شغل عند ناس أصحابه فى محل ملابس فى وسط البلد .. وهنا بدأت رحلة +18 للعبد لله ، حاجات ماشوفتهاش قبل كده وكلام ما سمعتوش قبل كده ، أفعال وطرق فى الكلام والبيع والمعاملة بين الناس جديدة عليا ولإني كنت بشتغل فى الصيف الدنيا كانت بتبقي زحمة موت ، ناس من كل حتة فى مصر ومن كل حتة فى العالم العربي .. ويمكن من العالم كله ، طبعا إنت عارف يعنى إيه وسط البلد فى العاصمة فى الصيف حاجة فُل قوي .

Comments

Popular posts from this blog

يعني إيه سافوريا يابابا؟! 01

Funny Laws In the United States

Breaking Bad - The Evolution of Walter White